top of page

Khurafat Alam Melayu

 

Apa sebenarnya khurafat?

 

Dalam bahasa asas... Khurafat adalah kepercayaan kepada benda, percakapan (cerita) atau perbuatan dengan kepercayaan tanpa nas.

 

Bentuk bentuk Khurafat

 

  • Kepercayaan kepada benda benda

  • Perbuatan tertentu

  • Ungkapan tertentu

  • Cerita atau kisah tertentu

  • Bilangan tertentu

  • Konsep, prinsip atau mazhab tertentu

  • Dan Lain Lain

 

Salah satu contoh khurafat yang dipercayai oleh orang melayu.  Meletakkan penyapu lidi terbalik dibelakang pintu akan menghindarkan makhluk jin untuk memasuki rumah.

 

Ini adalah satu kepercayaan yang turun menurun dan masih dipraktikkan oleh orang melayu sekarang walaupun sudah modern dan lebih waras lagi berilmu.

 

 

Asal Usul Khurafat

 

Menurut Ibn Kalabi, awal cerita khurafat ini berasal dari Bani ‘Udrah atau yang lebih popular dikenal dengna Bani Juhainah.

 

Suatu ketika ada salah seorang lelaki yang bernama 'Khurafat' dari Bani Juhainah ini pulang ke kampung halamannya. Kedatangannya mengundang banyak anggota bani Juhainah untuk datang sekedar melihatnya karena sudah lama tak pulang kampung. Ketika banyak orang berkerumun untuk mengunjunginya, ia banyak bercerita tentang banyak hal yang ada kaitanya dengan wilayah keagamaan, seperti yang pernah ia lihat dan ia rasakan selema kepergianya. Cerita-cerita yang dikemukakan, memang sulit diterima oleh akal, namun cerita yang disampaikan sungguh amat mempesona para hadirin yang mendengarnya.

 

Meskipun cerita itu tidak boleh diterima oleh akal, namun tidak sedikit di antara hadirin yang mendengarkan secara seksama, meskipun secara diam-diam mereka mencoba merenungkan kebenarannya. Setibanya di rumah masing-masing, mereka mendiskusikan cerita tersebut dengan sanak keluarga dan tetangga terdekat. Akhirnya cerita-ceruita itu berkembang dan tersebar di seluruh masyarakat bani Juhainah. Dalam perkembangannya kemudian, cerita-cerita yang tak masuk akal dan tidak didasarkan pada sumber al-Qur’an maupun Sunnah itu, oleh masyarakat dianggap sebagai sebuah cerita bernilai religius dan mempunyai dasar dari agama.

 

 

Antara Antara Kaedah Berunsur Khurafat Yang Masih Di Praktik Oleh Orang Melayu Islam

 

* Meletak penyapu lidi terbalik dibelakang pintu rumah atau bilik dengan kepercayaan jin tidak boleh masuk rumah

* Meletak kasut kuda, kuda laut, daun atau batang kelur dan sebagainya dengan kepercyaan jin tidak boleh masuk rumah

* Meletak buah kundur dengan kepercayaan kalau busuk artinya ada jin dalam rumah

* Memakai tangkal akan menjadi satu pendinding sekiranya hendak disihir orang

* Meletakkan pisau/gunting lipat, bawang putih, paku dan sebagainya bawah bantal anak baru dilahir akan menghindar jin dari mengganggu anak itu

* Dan Lain Lain

 

bottom of page